Branding onderscheidt je van de concurrentie

Een sterke branding is van groot belang; het helpt je onderscheiden tussen alle concurrerende merken. Op deze manier kun je de aandacht trekken van potentiële klanten en de loyaliteit van bestaande klanten winnen. Maar hoe ontwerp je een merk dat blijft hangen? Dit gaat als volgt.

Bepaal je merkidentiteit

De identiteit van je merk is het totaalplaatje van je bedrijf, de essentie van wie je bent als bedrijf. Dit is dus niet alleen een logo of enkele kleuren die je gebruikt. Dit gaat over de missie, waarden en het unieke voordeel dat je aan je klanten biedt. Begin dus met jezelf de vraag te stellen: waar staan wij voor? Wat zijn onze kernwaarden? Wat onderscheidt ons van de concurrentie?

Je doelgroep kennen

Elk succesvol merk weet tot in detail wie zijn doelgroep is. Dit wordt bepaald door demografische gegevens zoals leeftijd, geslacht en locatie, maar ook psychografische gegevens zoals interesses, waarden en wat hun koopgedrag is. Hoe beter je je doelgroep vastlegt, bijvoorbeeld aan de hand van een persona (jouw ideale klant) te ontwikkelen, hoe beter je jouw merk kunt positioneren om te voldoen aan hun behoeften en wensen.

Tijd voor het creatieve werk! Je visuele identiteit

Na het bepalen van je merkidentiteit en doelgroep, is het tijd om je visuele zichtbaarheid in kaart te brengen. Hier begint het ontwerpen van een logo, het kiezen van je kleurenpalet en het selecteren van lettertypen die aansluiten bij je merkpersoonlijkheid. Weet ook dat aan elk kleur een gevoel gebonden is, dus dat is zeker iets belangrijks om mee te nemen! Consistentie in deze elementen is van groot belang om jouw herkenbaarheid op te bouwen, maar het is ook belangrijk om dit intern door te trekken.

Maak jouw slogan

Naast het logo is het ook belangrijk om je merkboodschap te communiceren naar de buitenwereld. Maak deze duidelijk, kort en overtuigend. Probeer hier dus je unieke waarde in te verwerken die de problemen van jouw doelgroep oplost. Deze boodschap zal tenslotte ook worden doorgevoerd in al je communicatiekanalen.

Stel een marketingplan op

Het is zover! Nu je je merkidentiteit, doelgroep, visuele zichtbaarheid en slogan hebt, ben je klaar om connecties te zoeken met je doelgroep via verschillende marketingkanalen. Dit betekent dat je een marketingplan zult nodig hebben waarin je een tijdlijn maakt waarop je welke elementen wanneer gaat inzetten.

Deze elementen kunnen gaan over je website, social media, verpakkingen, blogs, evenementen sponsoren, advertenties plaatsen en nog zoveel meer. Door dit toe te passen, weet je wanneer je welk project moet klaarhebben.

Consistentie!

Je communicatie mag niet stilvallen; dit is geen eenmalig proces maar een voortdurende inspanning. Bekijk welke kanalen het beste werken, evalueer deze en pas aan waar nodig. Volharding is hierbij de sleutel!

Heeft jouw bedrijf nood aan een brandingstrategie advies op maat? Neem dan gerust contact met ons op en wij helpen je met plezier verder!

Scroll naar boven