Website conversies optimaliseren in 7 stappen

Meer conversies krijgen met je website staat op iedereen zijn to do lijst. In de digitale wereld van vandaag is een website het eerste contact tussen jouw bedrijf en jouw potentiële klanten. Het is dus niet alleen een contactpunt maar ook een belangrijke tool om conversies te gaan genereren. Het optimaliseren van jouw website voor conversies is dus essentieel. Hier is hoe je dat doet:

Ken uw doelgroep

Vooraleer je met optimaliseren begint, moet je begrijpen wie je bezoekers zijn en wat zij nodig zullen hebben. Gebruik hiervoor dus analytics-tools om inzicht te krijgen in hun gedrag, voorkeuren en pijnpunten. Die informatie zal uiteindelijk de basis vormen van je optimalisatiestrategie.

Laadtijden zijn onbestaand

Als je website niet rap genoeg inlaad, is je potentiële klant even rap weg als dat hij op je site klikte. Verbeter daarom de snelheid door afbeeldingen te optimaliseren, overbodige plugins te verwijderen en gebruik te maken van caching. Een website dat snel inlaad verbeterd niet alleen de gebruikerservaring maar zorgt ook voor een hogere positie in de zoekmachines.

Zorg voor een navigatiestructuur

Er is niets zo frustrerend als iets niet vinden. Zorg dus voor een duidelijke navigatie op je website. Dit aan de hand van een zichtbare zoekfunctie en een minimalistische menu dat de belangrijkste pagina’s van jouw site benadrukt.

Zorg dat je website mobielvriendelijk is!

Vandaag de dag zoeken niet veel mensen nog via hun computer maar als ze rap iets nodig hebben gebeurt dit via mobiele apparaten. Zorg er dus voor dat je website responsive is zodat deze er goed uitziet en tiptop functioneert op alle apparaten.

Duidelijke Call-To-Actions is een must!

Een call to action is de key tot conversie. Elke pagina moet zeker één duidelijke actie hebben die bezoekers kunnen ondernemen. Of het nu gaat om het kopen van een product of het inschrijven op een nieuwsbrief of iets downloaden die knop moet er zijn. Zorg er dus ook voor dat die opvallen en bezoekers aanzetten tot actie!

Zorg voor interessante content

Content is wat de bezoekers aantrekt maar ook betrokken houdt. Zorg dus voor duidelijke, beknopte maar overtuigende copywriting dat ja aanbod zal benadrukken. Gebruik zeker ook hoogwaardige afbeeldingen en zeker video’s om je boodschap te versterken. Achter deze afbeeldingen en video’s kan je ook bepaalde tags maken waardoor je nog sneller teruggevonden kan worden.

Bouw vertrouwen op

Zorg ervoor dat er sociale bewijzen zijn op je website, zoals klantenbeoordelingen, getuigenissen en case studies om jouw geloofwaardigheid op te bouwen. Zorg er ook voor dat je een duidelijke contactformulier hebt dat professionaliteit & betrouwbaarheid uitstralen.

Conclusie

Het optimaliseren van jouw website om meer conversies te krijgen is geen eenmalige taak. Hier zal je constant moeten testen, leren en aanpassen. Door de gebruikerservaring te verbeteren, een duidelijke navigatie te bieden en vertrouwen op te bouwen, kun je niet alleen meer bezoekers aantrekken maar ze ook omzetten in loyale klanten.

Scroll naar boven